پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:12 - 1403/04/12

افشای بهتان پزشکیان در مناظره به دولت شهید رئیسی/ دروغ تعمدی یا اشتباه سهوی؟

کارگر آنلاین | پزشکیان در مناظره با دکتر سعید جلیلی اظهارات خلاف واقعی درباره‌ی افزایش «رشد نقدینگی» مطرح کرد که صحت آن مورد تشکیک کارشناسان و فعالان فضای مجازی قرار گرفت. جای این سوال باقی است که انتشار این آمار دروغ ناشی از یک اقدام تعمدی بوده یا اشتباه سهوی از سوی کارشناسان ستاد پزشکیان است؟

به گزارش کارگر آنلاین ، در مناظره‌ای که شب گذشته میان مسعود پزشکیان و دکتر سعید جلیلی برگزار شد، نماینده اصلاحطلبان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، تصویری از یک نمودار را به نمایش گذاشت و ادعایی را مطرح کرد که از همان زمان تا به الآن بحث‌هایی پیرامون صحت آن مطرح شده است.

مسعود پزشکیان در اظهارات خود به روایت آماری که به مخاطبان نشان داد، مدعی شد که در دولت سیزدهم «رشد نقدینگی» افزایش داشته است.

تصویر منتشرشده از سوی مسعود پزشکیان مبنی بر افزایش رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

در بررسی‌های به‌عمل‌آمده، مشخص شد که بنا بر آمار رسمی و دقیق بانک مرکزی و براساس یک نمودار از بهمن ماه ۱۴۰۱ تا بهمن ماه ۱۴۰۲، هم نرخ رشد نقدینگی و هم پایه پولی با کاهش همراه بوده است.

تصویر نمودار نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی؛ منبع: بانک مرکزی

در آمارها با بازه زمانی بیشتر، معاونت اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که با اتخاذ برخی سیاست‌های مالی توانسته رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۱ را، که معادل ۳۱.۱درصد بوده به نسبت دو سال گذشته (یعنی سال ۱۳۹۹ با ۴۰.۶درصد و سال ۱۴۰۰ با ۳۹.۰درصد رشد نقدینگی) به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. آمارها در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در چهار ماه ابتدای این سال نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۹.۹درصد کاهش، به سطح ۲۷.۵درصدی در میزان رشد نقدینگی رسیده است.

نمودار مقایسه رشد نقدینگی در سال‌های ۱۴۰۰ تا چهار ماه ابتدایی ۱۴۰۲

روند نزولی رشد نقدینگی از اسفند ۱۳۹۹ در دولت دوازدهم (حسن روحانی) تا تیر ماه ۱۴۰۲ در دولت سیزدهم (شهید رئیسی)

جدیدترین آمارها نیز بنا بر اعلام رسمی علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، نشان می‌دهد که در مقایسه با سال گذشته، نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۱درصد در فروردین ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

حال با مراجعه به آمارهای رسمی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، می‌توان دریافت که عملکرد ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه اقتصادی موجب شد تا حجم نقدینگی در تیر ۱۴۰۰ به ۳۸۱۹۹۰۴هزار میلیارد تومان برسد و اقتصاد کشور، بالاترین رشد نقدینگی سالانه را پس از انقلاب اسلامی تجربه کند.

فراموش نمی‌شود که حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، مدام از رشد نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم، به ریاست محمود احمدی‌نژاد گلایه می‌کرد اما در نهایت رکورددار ثبت بالاترین آمار در رشد نقدینگی طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد. عمر هشت سال دولت روحانی سرانجام با تحویل این وضعیت فاجعه‌بار به دولت سیزدهم، به ریاست شهید رئیسی، به پایان رسید و این شاخص توانست با نظارت بر رشد نقدینگی و به کارگیری دقت، مهارت و اقدامات اساسی توسط تیم اقتصادی دولت کنترل شده و در طی سه سال روند نزولی پیدا کند.

مشخص نیست مسعود پزشکیان، که این روزها به عنوان نماینده اصلاحطلبان در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، حاضر شده و با حمایت حسن روحانی و اعضای دولت پیشین او مواجه گشته، این آمار غلط را با چه پشتوانه‌ای مطرح ساخته است. جای این سوال باقی است که انتشار این آمار دروغ ناشی از یک اقدام تعمدی است یا اشتباه سهوی از سوی کارشناسان ستاد پزشکیان؟

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین